Konkurs na Facebooku, jak go zorganizować legalnie?

Konkurs na Facebooku, jak go zorganizować legalnie?

Przed stworzeniem konkursu na Facebooku zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć poprzez taki konkurs? Wzrost liczby fanów, zwiększenie zaangażowania czy może zyskanie klientów?

Każdy konkurs tworzony na swoim FanPage warto dobrze przemyśleć i przede wszystkim przestrzegać regulaminu Facebooka. Bardzo mało osób czyta jakiekolwiek regulaminy (czasem warto) i aby nie ponieść kary powinniśmy przestrzegać zasad.

W przypadku prowadzeniu akcji promocyjnych na Facebooku (konkursów, loterii) musisz przestrzegać regulaminu.

Co powinno znaleźć się w konkursie na Facebooku?

Każdy zorganizowany konkurs powinien posiadać oficjalny regulamin. Możesz zamieścić go w swoim poście o konkursie, bądź umieścić link gdzie znajduję się regulamin. Może to być stworzenie nowej strony na swojej stronie internetowej, bądź zapisanie go w PDF i wrzucenie do Google drive.

Warunki konkursu i wymagania wstępne – czyli co uczestnik musisz zrobić aby wygrać nagrodę, czy są ograniczenia wiekowe, lokalne oraz czas trwania konkursu. 

Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika.

Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Czego nie wolno robić organizując konkurs na Facebooku

Losowanie nagród podlega pod ustawę o grach hazardowych. W tym przypadku, należy wypełnić wniosek o możliwość przeprowadzenia loterii i przesłać go do Izby Celnej, wnieść opłatę 10% wartości nagród i posiadać osobę z Świadectwem Ministra Finansów. Pamiętaj o tym organizując konkurs. Unikaj sformułowań typu „zwycięzce wylosujemy do dnia … „, „nagroda zostanie wylosowana spośród uczestników”  i tym podobnych.

Nielegalne jest używanie osi czasu użytkownika, czyli nie możesz kazać uczestnikowi udostępnić konkursu, tagowania innych osób, publikowania na osi czasu użytkownika, zmuszać do polubienia FanPage czy postu. Można jednak to obejść wpisując treść typu „Będzie bardzo mi miło jeśli udostępnisz ten post na swojej osi, polubisz mój FanPage itp.”

Warto pamiętać o tych zasadach ponieważ Facebook może usunąć post, konto FanPage a izba celna za ustawę o grach hazardowych może nałożyć karę pieniężną, karę pozbawienia wolności do lat dwóch. Karę może dostać również laureat nagrody, a to już chyba nie byłoby miłe.

Jakie są możliwości zorganizowania konkursu na Facebooku?

Aby zorganizować konkurs możesz wykorzystać do tego oś czasu lub aplikację. Każda z nich ma swoje plusy i minusy. Za dobrą aplikację konkursową niestety trzeba zapłacić, są oczywiście darmowe ale mają ograniczania.

Wstawienie konkursu jako post na osi czasu przede wszystkim jest darmowe, ale jak już wiemy musimy liczyć się z regulaminem.

Jeszcze jedną opcją jest stworzenie platformy konkursowej (na stronie www), która będzie kompatybilna z Facebookiem.

Przemyśl konkurs i nagrody

Nim zorganizujesz konkurs przemyśl wszystkie za i przeciw. Przede wszystkim zastanów się nad nagrodami. Nagrody rzeczowe mogą przyciągnąć typowych konkursowiczów, którzy tylko wezmą udział w konkursie i nie staną się Twoimi potencjalnymi klientami.

Nagroda powinna być wartościowa nie tylko dla uczestnika ale i dla przyszłego biznesu. Dając w nagrodę jakiś swój produkt/usługę przyciągniemy uczestników, którzy mogą stać się naszymi klientami, a o to nam najbardziej chodzi.

Pamiętaj! Organizując konkurs z nagrodami mogą wiązać się z tym warunki podatkowe. Najlepiej skontaktować się z osobą znając przepisy, bądź się z nimi zapoznać, ponieważ może okazać się, że trzeba będzie zapłacić 10% wartości nagrody oraz pamiętać o ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Tworząc konkurs tylko dlatego, że wszyscy robią – mija się z celem. Warto rozważyć co chcemy osiągnąć organizując go. Przemyśleć wszystko na spokojnie. Stworzyć regulamin, grafikę, zasady i wybrać typ konkursu.

Wpis był przydatny? Podziel się aby więcej osób mogło skorzystać z pomocy.